مقالات

خواص غذایی و درمان قارچ

به دنبال کمبود جهانی پروتئین به ویژه در جهان سوم از سال ۱۹۶۰ به بعد تحقیقات بسیاری در رابطه با پروتئین انواع قارچ های خوراکی صورت گرفت و میزان پروتئین قارچ های خوراکی از حداقل ۱/۸ تا ۵/۹ درصد وزن خشک قارچ گزارش شد.

 

میزان درصد پروتئین قارچ بستگی به نژاد قارچ ، شرایط زراعی، اندام مورد آزمایش مرحله رشد، میزان آب موجود در بافت، چرخه باردهی،  فاصله زمانی بین زمان برداشت و زمان اندازه گیری پروتئین دارد.

به عبارتی پروتئین قارچ تازه در حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزیجات و حبوبات بوده و به علت درصد بالای رطوبت گوشت آن از نظر هضم مانند سبزیجات و حبوبات است.(پروتئین آن ۷۰ تا ۹۰ درصد قابلیت هضم دارد) و اصولا پروتئین قارچ از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و سبزیجات قرار گرفته است و مصرف آن برای میانسالان و سالخوردگان به جای گوشت قرمز توصیه می شود.

همچنان یک فرد بالغ حدود ۱۰۰۰۰ کیلو ژول انرژی در روز نیاز دارد و قارچهای خوراکی به علت داشتن ۴/۲ درصد وزن کربوهیدارت قادرند به طور میانگین ۱۰۰ کیلو ژول در ۱۰۰ گرم قارچ انرژی تولید کنند که این میزان انرژی بر ارزش افزوده و امکان استفاده از آن را در رژیم های غذایی کم انرژی به بهترین نحو فراهم می سازد. همچنین از آنجا که قارچ های خوراکی دارای درصد کم چربی (۰/۱ تا ۰/۳ درصد وزن) می باشد.لذا برای رژیم های لاغری بسیار مناسب می باشند.اسفگنولپیدها نیز که از گروههای مهم لیپیدی موجود در سیستم مغز و اعصاب محسوب می شوند، در قارچ های خوراکی شناسایی شده اند. از نظر ویتامین نیز مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی نیز بدن به ویتامین c را برطرف کرده و به علت داشتن تیامین (B1) کافی ، از بربری جلوگیری کرده و نیز به علت داشتن B12 از ضایعات مغزی و ستون فقرات و کم خونی جلوگیری می کند.از نظر سایر ویتامین ها مانند A ، D، K،  E مصرف قارچ می تواند مفید باشد.

مصرف ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی تازه بیش از نیاز روزانه افراد بالغ به ویتامینهای محلول در آب را برطرف می کند.

عناصر معدنی قارچ نیز پیش از سبزیجات ومیوه جات است. قارچ خوراکی دارای میزان چشمگیری پتاسیم ، مس و آهن است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را تامین کنئ که این فسغر معمولا در تیغه های کلاهک موجود است. لایه های سطحی قارج نیز دارای مقادیر زیادی آهن است که می تواند نیاز معمول بدن را تامین کند. مس هم در کلاهک و هم در تیغه ها موجود است. با خوردن ۱۰۰ گرم قارچ تازه نیاز روزانه بدن به پتاسیم تامین می شود. عناصری مانند Mn،Mo و به خصوص Zn به میزان مناسبی در قارچ خوراکی موجودند که این عناصر در فعل و انفعالات آنزیمی بدن نقش دارند. قارچ ها به علت خاصیت کنترل چربی وقند خون برای مبتلایان به بیماری قلبی و دیابت مفید بوده و به علت داشتن اسید فولیک برای اشخاص کم خون مفید می باشند. با توجه به موارد فوق ، قارچ خوراکی غذایی بسیار ارزشمند است که هم می تواند در کشورهای در حال توسعه که سوء تغذیه مشکل آفرین است نقش موثر خود را ایفا می کند و هم در جهان توسعه یافته که مواد غذایی پرانرژی به مقدار فراوان یافت می شود، به علت پایین بودن کالری نقش مهمی در تغذیه و تعدیل کالری موجود در جیره غذایی جامعه به عهده دارد.

نکته:

وجود عناصر سمی از جمله کادمیموم، جیوه، نقره باعث جذب توسط قارچ شده و در نتیجه باعث مسمومیت فرد می شود. باید توجه داشت که از ورود این عناصر به بستر باید جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن